آرمادیلو حشره خوار زره پوش

درحال بارگذاری...

آرمادیلو   (Armadillo)

آرمادیلو (Armadillo) جانوری است که به صورت طبیعی و ذاتی بر روی بدن خود یک زره بسیار مقاوم دارد. در واقع نام این جانوران اسپانیایی است و ترجمه آن به فارسی می‌شود «آن زره‌پوش کوچک». زره این جانوران تقریبا در برابر اکثر شکارچیان کارآیی دارد اما به هیچ وجه نمی‌تواند در برابر خودروها دوام بیاورد! در واقع آرمادیلوها به‌دلیل تصادف با ماشین‌ها بسیار مشهور هستند و سالانه بسیاری از این جانوران در اثر تصاوف با ماشین جان خود را از دست می‌دهند.

بر روی کره زمین ۲۱ گونه مختلف از آرمادیلوها وجود دارد. بعضی از آرمادیلوها بسیار کوچک هستند در حالی که گونه دیگری از این جانوران بسیار بزرگ است. کوچک‌ترین گونه آرمادیلوها «آرمادیلو صورتی» نام دارد که طول بدن این جانور به ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد و بزرگ‌ترین گونه این جانوران «آرمادیلو غول پیکر» نام دارد که طول بدن آن ۱/۵ متر است. در تصویر روبه‌رو اندازه یک آرمادیلو نسبت به یک انسان بالغ را مشاهده می‌کنید.

زره و شکل ظاهری

زره آرمادیلوها چند صفحه است که بر روی یکدیگر سوار شده‌اند.

زره آرمادیلوها چند صفحه است که بر روی یکدیگر سوار شده‌اند و مجموع این صفحات پشت، سر، پاها و دم این جانور را پوشش می‌دهند. بر خلاف نظر عوام، تمام آرمادیلوها نمی‌توانند خود را به صورت یک توپ جمع کنند. تنها یک گونه از این جانور که “three-banded armadillo” نام دارد قادر است تا خود را جمع کرده و تمام بدن خود را در پوشش زره خود قرار دهد و خود را از خطر شکارچیان حفظ کند. بقیه گونه‌های آرمادیلو به سادگی حفره‌ای در زمین ایجاد می‌کنند و خود را در آن جای می‌دهند به طوری که زره آن‌ها تنها نقطه‌ای از بدنشان است که بیرون مانده و در دسترس است؛ در نتیجه شکارچیان همچنان شانس زیادی برای مقابله با آن‌ها ندارند.

زبان آرمادیلوها همانند مورچه خوارها چسبنده است. جالب است بدانید که آرمادیلوها و مورچه خوارها وجه اشتراک زیادی با یکدیگر دارند و در کل به یکدیگر مرتبط هستند. حس بینایی آرمادیلوها بسیار ضعیف است در نتیجه این جانوران با تکیه بر حس بویایی خود شکار می‌کنند. بر روی شکم و کناره بدن آرمادیلوها موهای ریزی وجود دارد که به آن‌ها به منظور جهت‌یابی کمک می‌کنند. آرمادیلوها پاهای بسیار قوی و پنجه‌های بسیار نیرومندی برای حفر کردن زمین دارند.

رژیم غذایی

آرمادیلوها همه چیز خوارند و این بدان معنا است که این جانوران هم از گوشت و هم از گیاهان تغذیه می‌کنند. حدود ۹۰% از غذای آرمادیلوها را حشرات ریز و لاروها تشکیل می‌دهند. به لطف زبان بلند و چسبنده‌شان، آرمادیلوها به راحتی می‌توانند مورچه، موریانه، زنبور و دیگر حشرات را شکار کرده و از آن‌ها تغذیه کنند.

از سویی دیگر آرمادیلوها از گیاهان، تخم پرندگان، مهره‌داران کوچک و حتی بعضی از میوه‌ها هم تغذیه می‌کنند. جالب است بدانید که بعضی مواقع در هنگام کمبود غذا، آرمادیلوها از جسد حیوانات هم تغذیه می‌کنند.

رفتار و عادات طبیعی

آرمادیلوها حیواناتی اجتماعی نیستند و اکثر اوقات را در تنهایی یا در خواب سپری می‌کنند. آرمادیلوها ۱۶ ساعت در روز را درون لانه‌های خود می‌خوابند و در زمان صبح و عصر به دنبال غذا می‌گردند. یکی از مواقعی که آرمادیلوها به دور همدیگر جمع می‌شوند هنگام سرما است! هنگامی که هوا سرد می‌شود، تعداد زیادی از آرمادیلوها در یک لانه به دورهم جمع می‌شوند تا گرم شوند.

وضعیت بقا

طبق گزارشات اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN)، آرمادیلوها در خطر انقراض نیستند. وضعیت بقا در بعضی از گونه‌های این جانوران «آسیب‌پذیر» گزارش شده است و دلیل آن این است که جمعیت برخی از گونه‌های آرمادیلوها در سال‌های اخیر به شکل چشمگیری کم شده است. اما در کل آرمادیلوها فعلا در خطر انقراض نیستند.

تولید مثل

پس از گذشت دو تا پنج ماه، یک آرمادیلو ماده بین یک تا ۱۲ فرزند به دنیا می‌آورد. نوزادان آرمادیلو در زبان انگلیسی “pup” نامیده می‌شوند. این نوزادان رشد بسیار سریعی دارند؛ پس از گذشت ۹ تا ۱۲ ماه، فرزندان کاملا بزرگ شده‌اند و توان مستقل شدن دارند. آرمادیلوها به نسبت محل زندگی‌شان بین ۴ تا ۳۰ سال عمر می‌کنند. میانگین عمر آرمادیلوها ۱۶ سال گزارش شده است.

حقایق

  • آرمادیلوها تنوع رنگ بسیار زیادی دارند. این حیوانات در رنگ‌های صورتی، قرمز، مشکی، خاکستری و زرد یافت می‌شوند.
  • آرمادیلوها در بعضی از مناطق به عنوان غذا مصرف می‌شوند.
  • یکی از گونه‌های آرمادیلو که “nine-banded armadillo” نام دارد، حیوان رسمی ایالت تگزاس به شمار می‌آید.
  • بزرگ‌ترین گونه آرمادیلو (Giant Armadillo) حدود صد عدد دندان دارد!
  • یکی از گونه‌های آرمادیلو هنگام مواجه شدن با خطر، جیغ بلندی از خود تولید می‌کند.

 

آرمادیلوها به دلیل کمبود چربی در بدن خود، به راحتی احساس سرما می‌کنند. به همین دلیل آن‌ها ترجیح می‌دهند تا در مناطق گرمی همانند خط استوا زندگی کنند. آرمادیلوها بیشتر مایلند تا در مناطق شنی و خاکی زندگی کنند. آن‌ها دوست دارند تا زمین را حفر کنند.

تمام آرمادیلوها در آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می‌کنند. تنها یکی از گونه‌های آرمادیلوها (nine-bended armadillo)، از آرژانتین تا جنوب ایالات متحده یافت می‌شود. پس از قرن نوزدهم، این گونه از آرمادیلوها منطقه زندگی خود را به سمت شمال گسترش دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Hide picture