حشره برگ متحرک

درحال بارگذاری...

حشره برگ متحرک

برگ متحرک (Phyllium bioculatum) حشره‌ای برگ مانند است که بومی غرب مالزی است. این حشره اولین بار توسط جرج رابرت گری در سال ۱۸۳۲ میلادی کشف شد و نیز اولین حشره از راسته فازمید بود که او کشف کرد.

حشره ی ماده تخم های خود را از راه دور به فاصله ی ۳ تا ۴ متری پرتاب می کند و به این ترتیب بیشتر تخم ها روی زمین می ریزند. ۴ ماه بعد، لارو ها از تخم سر در می آورند. آن ها در دوره ی لاروی از نظر شباهت، مینیاتور والدین هستند و بدون کمک والدین رشد می کنند.

علاقه ی برگ متحرک به خوردن به اندازه ای است که از خوردن یکدیگر نیز مضایقه نمی کنند. مثلا مواقعی که به طور دسته جمعی مشغول جویدن برگ هستند، اشتباها یا تعمدا همدیگر را می جوند ! از این رو اغلب برگ متحرک ها به برگ جویده شده می مانند.

در محل جویده شده حاشیه ای قهوه ای رنگ به وجود می آید. لیکن اگر پا جویده شود، زائده ای پا مانند به جای پای اصلی جوانه خواهد زد. برگ متحرک بعد از پوست اندازی دوم، علاقه به سفر را از دست می دهد و مثلا اگر روی درخت است همان جا باقی می ماند.

برگ متحرک مثل کرم ابریشم، شب و روز می جود و دائم صدای جویدنش شنیده می شود ؛ با این تفاوت که کرم ابریشم چند دوره به خواب می رود، در حالی که حشره ی مورد بحث ما به خواب نمی رود.

همان طور که انسان ها با هم تفاوت دارند، کم تر برگ متحرکی است که به برگ متحرگ دیگر کاملا شباهت داشته باشد. رنگ آن ها نیز متفاوت است. رنگ های سبز و نارنجی رنگ های اصلی به شمار می آیند. ولی اقلا هزار نوع سبز و نارنجی میان آن ها پیدا می شود. البته گاهی از هر چند هزار برگ متحرک، بعد از پوست اندازی اول، برخی به عوض سبز لیمویی در می آیند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Hide picture